Het belang van visuele communicatie in de financiële sector

We worden visueel gezien alsmaar intelligenter. We zijn steeds beter in staat om visuele elementen te interpreteren en te linken aan begrippen en fenomenen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je 80 procent van wat je ziet onthoudt. Terwijl je maar 20 procent van wat je leest en 10 procent van wat je hoort onthoudt. Het is dus zeker de moeite waard om visueel te communiceren. In onze vorige blog beschreven we hoe zorginstellingen visuele communicatie kunnen implementeren. Dit keer nemen we een kijkje in een andere sector, namelijk de financiële sector.

Imago schade

De laatste jaren hebben voor veel financiële instellingen in het teken gestaan van het terugwinnen van het consumentenvertrouwen. Door onder andere de financiële crisis heeft de sector een behoorlijke deuk opgelopen. Daarnaast wordt de financiële wereld vaak gezien als een complexe sector met jargon die menig consument maar moeilijk kan begrijpen. Het is daarom van belang, voor elke professional in de financiële sector, om het vertrouwen van de klant terug te winnen. Het is de kunst om vaak abstracte producten aantrekkelijk te presenteren door middel van storytelling, toegankelijke taal en visuele beelden. Drie elementen waarmee je ingewikkelde concepten toch duidelijk naar de klant over kunt brengen.

Storytelling

Volgens Curve Magazine is de consument meer dan ooit opzoek naar verhalen. Klanten willen verhalen van succesvolle ‘gewone’ mensen die laten zien wat het financiële product voor hen heeft betekend. Maar ook de verhalen van jouw organisatie zelf en de werknemers. Beelden zijn een perfecte tool om deze drang naar emoties en verhalen op een creatieve manier over te brengen. Gebruik daarnaast in je verhaal toegankelijke taal en beschrijf moeilijke begrippen.

Hypotheken van ING

Probeer maar eens met financiële jargon, zonder enkele visuele hulp, aan een klant uit te leggen waarom ze bij jou een hypotheek moeten afsluiten. Wellicht lukt het, maar erg makkelijk zal dit proces niet lopen. Om de drempel te verlagen heeft ING gebruik gemaakt van visuele communicatie. In een serie van animaties leggen ze aan de klant uit wat de voordelen zijn van het afsluiten van een hypotheek bij de bank. Een goed voorbeeld van visuele communicatie waarin het belang van de klant centraal staat.

Visuele Notulen en de financiële sector

Visuele Notulen heeft al meerdere financiële instellingen ondersteund in het proces van visueel communiceren. Zo ontwikkelde wij voor IMAP DB&S een animatievideo, met als doel: het delen van kennis op een eigentijdse manier. Het bedrijf was op zoek naar een vernieuwende manier waarmee ze klanten konden benaderen.

Het corporate finance bureau laat in de video zien hoe het proces van een bedrijf verkopen van het begin tot het einde werkt. Potentiële klanten en geïnteresseerden zien zo precies hoe een fusie of overname werkt.

‘Hoe overleef ik’ was het thema van de Rabo Ondernemersavond. Het doel van de Rabobank was het delen van waardevolle adviezen om ondernemers zo een positieve impuls te geven. Om er voor te zorgen dat deze inspirerende bijeenkomst niet alleen een punt in de tijd was, bundelden Visuele Notulen alle tips & tricks in een online magazine. Een mooi naslagwerk voor aanwezigen, maar ook een goede manier om ondernemers en belangstellenden die niet aanwezig konden zijn bij het evenement te kunnen betrekken.

 

Tot slot

Tot slot nog even op een rij waarom visuele communicatie jouw organisatie kan helpen.

• Het zorgt ervoor dat jouw organisatie opvalt.
• Het helpt met het visualiseren van complexe, abstracte concepten en producten.
• Het helpt de consument met het focussen op en het begrijpen van de juiste data.
• Het helpt het imago van je merk te versterken.
• Het zorgt ervoor dat wat je vertelt sneller blijft hangen bij de consument.

Twijfel niet en ga zelf als financiële professional aan de slag om het vertrouwen van je klanten terug te winnen en efficiënter te communiceren, zowel intern als extern. Bekijk ons werk en ontdek de eindeloze mogelijkheden van het visueel communiceren.

Bronnen:
DNB
DeSantis Breindel
Designer Fund
Loo van Eck

Share this Post

Blijf up-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.