Om de return of investment (ROI) van een online magazine te meten kunnen Google Analytics en ISSUU Analytics worden gebruikt. De meeste mensen kennen Google Analytics, de dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. ISSUU Analytics is de analyse sectie van ISSUU, de tool die we gebruiken om onze digitale magazines op te plaatsen.
Zaken meetbaar maken
Eén van de belangrijkste zaken bij het meten van de ROI van een online magazine is weten wat je wilt meten. Wat is het doel van het online magazine? Is het de bedoeling dat bezoekers en geïnteresseerden op de hoogte zijn van de kennis die er binnen het evenement is gedeeld? Of moet de lezer een aankoop doen of zich ergens voor aanmelden? Of wil je juist zoveel mogelijk personen kennis laten nemen van het evenement? Zodra je weet wat je wilt bereiken kun je gerichte doelstellingen formuleren en hierop inspelen.
ISSUU Analytics
ISSUU is het online platform waar we onze magazines in digitale vorm publiceren. Interessant aan ISSUU is dat het makkelijk is om publicaties te delen en te integreren op een website. Met de analyse sectie is het mogelijk om te zien hoe vaak en hoelang een magazine gelezen is, waar de bezoekers vandaan komen en met welke devices zij de publicaties lezen.
-
- Impressies (Impressions)
Impressies zijn het aantal keren dat een magazine wordt gezien op Issuu, de website waarop de publicatie geembed staat of op social media als de publicatie daarop is ingesloten. - Gelezen (Reads)
Personen die zich actief bezig houden met de inhoud zijn lezers. Lezers zijn personen die tijd besteden in een publicatie, navigeren, zoekopdrachten uitvoeren, ect cetera. Personen die de pagina’s snel scannen worden niet meegeteld maar gelden als impressie. - Gemiddelde leestijd (Average reading time)
Met de gemiddelde leestijd wordt het zichtbaar hoeveel tijd lezers besteden aan een publicatie. Het is mogelijk om de gemiddelde tijd, de gemiddelde dagelijkse tijd en de tijd per pagina te bekijken. - Apparaten en bronnen (Devices and Sources)
Het is mogelijk om al het verkeer te filteren op apparaten en bronnen. Onder apparaten vallen mobiele telefoons, tablets en computers. Bronnen zijn de plaatsen waar de publicatie gelezen wordt. Dit kan van de ISSUU website zelf zijn, geembed op een andere site of via een social media kanaal. - Landen, bronnen en trefwoorden (Countries, Traffic sources and keywords)
Gebruik de kaart om te zien waar lezers vandaan komen. Het is ook mogelijk een lijst met sites te tonen die de publicatie hebben gedeeld.
- Impressies (Impressions)
Leuk al die statistieken maar wat heb je er aan?
De bovenstaande statistieken kunnen verschillende interessante en nuttige inzichten geven. Is één van je evenement doelstellingen om veel potentiële bezoekers te raken en de kennis van het evenement op te bouwen dan zijn veel impressies een nuttige statistiek. Wil je juist dat de doelgroep inhoudelijke kennis van binnen het evenement opbouwt dan kun je het beste naar het aantal keer gelezen kijken.
Door te kijken welke artikelen een hogere gemiddelde leestijd hebben is het makkelijk om te achterhalen welke onderwerpen populair zijn en welke minder. Op deze manier kom je erachter waar je doelgroep echt in is geïnteresseerd. Als blijkt dat een publicatie vooral op de mobiel wordt gelezen kan er een volgende keer worden gekozen om de content hier nog meer bij aan te laten sluiten. Bijvoorbeeld met meer beeld en kortere teksten.
Case: Brabantse Agrofood
28 en 29 januari waren we aanwezig om de uitkomsten van de Rafael Dialoog vast te leggen. In een tweedaagse sessie in de Ruwenberg zochten bijna honderd deelnemers actief naar manieren om de verduurzaming van de Brabantse agrofood te versnellen.
De resultaten zijn vastgelegd in een (online) magazine. Begin april is het magazine gepubliceerd op ISSUU.
De statistieken:
- 1850 keer gelezen
- 6387 impressies
- Gemiddeld leestijd: 5.25 minuten
Bovenstaande statistieken laten zien dat een evenement meer is dan een punt in de tijd. Tijdens de Rafael Dialoog was het belangrijk om ook begunstigden die er niet bij konden zijn op de hoogte te stellen van de gedeelde inzichten. Tijdens het evenement waren er honderd deelnemers, nu is de publicatie 1850 keer gelezen.
DEEL DIT BERICHT
Blijf up-to-date
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.
“De waardering van het evenement is vergroot. Door de snelle verslaglegging bleef het evenement leven, daardoor werd de bijeenkomst op alle fronten hoger gewaardeerd door de deelnemers.”
Wim Coenraedts – Provincie Brabant