Nieuwste evenementen trend: iBeacons

iBeacon

In een serie blogposts worden verschillende evenementen trends onder de loep genomen. Vandaag: iBeacons. Met iBeacons is het mogelijk om een gerichte boodschap te communiceren, in de juiste context, locatie en gebruiker afhankelijk.

Wat zijn iBeacons?
iBeacon een nieuwe technologie ontwikkeld door Apple. Net zoals aspirine is iBeacon een merknaam en de techniek erachter heet BLE (Bluetooth Low Energy). Beacons zijn sensoren die geplaatst kunnen worden op fysieke locaties. De beacons kunnen door middel van BLE communiceren met smartphones. Het voordeel van BLE is dat het energie-zuinig is en werkt tot een afstand van 50 meter.

Een vergelijkbare technologie is NFC (Near Field Communication). NFC wordt vooral gebruikt voor betalingen. Het verschil met BLE is dat NFC alleen werkt tot een afstand van enkele centimeters. De mogelijkheden van BLE zijn dan ook een stuk uitgebreider. Met behulp van applicaties is het mogelijk om gebruikers continu te monitoren en te zien waar ze zich bevinden.

Evenement voorbeelden van iBeacons?

Locatie afhankelijk communiceren
Met iBeacons kun je een bezoeker van je evenement begroeten op hun apparaat als ze binnen komen. Bezoekers kunnen vooraf aangeven welke onderdelen van het programma ze willen volgen en krijgen een gepersonaliseerde map te zien. Bij specifieke programma-onderdelen stuur je relevante achtergrondinformatie naar de bezoeker. Is er tijdens de lunch iets op? Stuur direct aanbiedingen voor andere producten om het accent te verleggen. De mogelijkheden zijn legio.

Crowdcontrol en bezoekersregistratie
Met iBeacons hoef je niet perse te communiceren om het succesvol toe te passen. Je verzameld waardevolle informatie en kunt hiermee verschillende processen analyseren en optimaliseren. Voorbeeld: tijdens je evenement zijn er op bepaalde gebieden opstoppingen. Door de data aan het floorpan en het programma te koppelen wordt het snel inzichtelijk waar het door komt en hoe je het kunt aanpassen voor de volgende keer. (of zelfs direct, het is met iBeacons immers mogelijk om te communiceren) Tegelijkertijd zie je op het floorplan precies welke bezoekers waar zijn, welke programma-onderdelen populair zijn en welke minder.

Facebook Place Tips
Eerder dit jaar introduceerde Facebook: Place Tips. Ook Place Tips werken met beacons. Place Tips verzameld informatie over een bedrijf en wanneer je een fysieke lokatie binnentreedt verschijnen deze data bovenaan in Facebook. Denk aan berichten van een pagina, recensies van vrienden, foto’s en wie er nog meer binnen zijn. De eigenaar van een locatie kan er ook nog voor kiezen een welkomstbericht te sturen.

Wat zijn de nadelen van iBeacons?
Het zijn niet alleen maar voordelen. Op het moment zijn iBeacons nog relatief duur, vooral als er veel geplaatst moeten worden. Om de iBeacons in te zetten moeten smartphone gebruikers eerst een app installeren. Dan zijn er ook nog een aantal privacy-issues. Hoe veilig is het? Wat gebeurt er met de verzamelde data? En hoe reageert de bezoeker er op?

Veelbelovende bruggenbouwer
Beacons slaan een brug tussen de offline en online wereld. Verschillende merken (Apple, Facebook en Google) zijn allemaal bezig met hun eigen beacons. Met beacons wordt het mogelijk de experience rond een bedrijf, merk of evenement te versterken. Daarnaast is het mogelijk gericht communicatieboodschappen te versturen. Op dit moment zit het nog in een experimentele fase maar de beloftes zijn veelbelovend.

DEEL DIT BERICHT