Visuele communicatie, ook in de zorg

Visuele communicatie en de zorg

Wist je dat mensen in staat zijn om visuele elementen 60.000 keer sneller te verwerken dan tekst? Niet gek dus dat platforms zoals Instagram en Pinterest een enorme groei doormaken. Onze maatschappij is steeds meer gericht op visuele communicatie. Dit komt doordat onze visuele intelligentie – het deel van onze intelligentie die het mogelijk maakt om visuele elementen te interpreteren – steeds meer verbetert.

Visuele communicatie
Visuele communicatie wordt dus steeds populairder. Maar wat is het nou precies? Visuele communicatie houdt in dat je een boodschap overbrengt door middel van beelden en symbolen. Denk hierbij aan afbeeldingen, grafieken, animaties, maar ook videomateriaal. Een hele effectieve manier om moeilijke informatie duidelijk in kaart te brengen en uit te leggen.

Helemaal geen tekst?
Betekent dit dan dat je helemaal geen tekst meer mag gebruiken? Nee hoor! Om effectief in beelden te communiceren moet er ook gebruik worden gemaakt van tekst. Maar onthoud wel: less is more.

Visuele communicatie kent vele vormen met verschillende voordelen. Bedenk daarom goed waarvoor je deze stijl van communicatie wilt gebruiken. Wil je mensen inlichten, dan werkt een statische afbeelding met geprinte woorden vaak beter. Waarom vraag je je af? Omdat deze vorm lezers de tijd geeft om de informatie op hun gemak te bekijken, waardoor ze de informatie beter in zich op kunnen nemen. Aan de andere kant werkt een animatie juist goed als je een proces in kaart wilt brengen, zoals een instructie video van je product.

Visuele communicatie in de zorg
In de zorg komt het gebruik van visuele communicatie ook steeds vaker voor. Toch vinden we in elk doosje medicijnen dat we bij de apotheek ophalen nog een hele waslijst aan informatie over de bijwerkingen en risico’s van een medicijn. Belangrijke informatie die door veel mensen, vooral met een lager taalniveau, als moeilijk wordt ervaren. Visuele communicatie kan hierbij een mooi alternatief bieden om deze ingewikkelde informatie op een effectievere manier toch over te brengen.

Het implementeren van visuele communicatie kan op vele manieren. Binnen een zorginstelling kun je denken aan een foto-overzicht van werknemers en cliënten. Maar ook prestatie- of gevoelsmetingen door middel van symbolen of kleuren. Andere mogelijkheden zijn multimedia instructies, animatie video’s of infographics. Een format waarin meerdere vormen worden gecombineerd is de AutiPlan. Dit is een online tool waarmee je gemakkelijk planningen kunt maken en kunt kiezen uit vele pictogrammen. Perfect om doormiddel van visuals een dag-, week- of maandplanning overzichtelijker te maken voor cliënten.

BHV Nederland
Gelukkig zijn er binnen de gezondheidszorg al verschillende voorbeelden waarin visuele communicatie gebruikt wordt om de patiënt of lezer te informeren. Ook BHV Nederland maakt gebruik van visuele elementen. In een infographic over hartfalen wijzen zij de lezer op de reanimatie mogelijkheden bij hartfalen of een hartstilstand. Daarnaast laten ze door middel van een illustratie zien hoe je een AED-apparaat moet gebruiken om een slachtoffer te kunnen helpen.

Visuele Notulen
Ook wij hebben al enkele zorginstellingen en educatieve instituten kunnen helpen met het visualiseren van hun boodschap. In opdracht van TOTH ontwierpen wij een illustratie met als doel het informeren van mensen in derdewereldlanden over de helende werking van Aloë Vera en het belang van juiste verbouwing van deze plant.

De zorg en visuele communicatie - TOTH

Naast het gebruik van visuele communicatie richting patiënten, kan deze vorm ook erg nuttig zijn om intern te communiceren. Zo illustreerde onze illustrator Rob een workshop van zorginstelling Lister. Zo kon Lister de gegeven informatie opnieuw in een ander formaat aan hun werknemers geven.

De zorg en visuele communicatie - Lister

Kortom
Visuele communicatie wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Het is bewezen dat het een effectieve manier van communicatie is die door bedrijven in verschillende sectoren kan worden toegepast. Zo ook in de zorgsector. Een sector waarin sommige informatie als te moeilijk wordt ondervonden. Er zijn al verschillende goede voorbeelden van zorginstellingen die effectief gebruik maken van beelden om een boodschap over te brengen, maar hoe meer hoe beter.

Bronnen
BHV Nederland
Frankwatching
Hubspot
Loo van Eck
Marketingfacts
In voor zorg

DEEL DIT BERICHT