Een nieuwe beleidsstrategie voor ROC van Twente

ROC van Twente

Een beleidsstrategie. Het is nodig om een visie uit te schrijven, draagvlak te creëren en koers te houden. De meeste organisaties schrijven hun beleidsstrategie van bovenaf. Vanuit de directiekamer wordt er bepaald hoe het beleid er de komende jaren uit gaat zien. Het ROC van Twente besloot van deze top-down benadering af te stappen. Ze stelden zich kwetsbaar op en lieten stakeholders uit het bedrijfsleven, docenten en leerlingen input, feedback geven op het ROC en de richting die het op moet. Het resultaat is een strategisch beleid gemaakt door alle belanghebbende partijen en breed gedragen.

Het ROC van Twente
Het ROC van Twente is een grote organisatie met ruim 2.000 medewerkers en 20.000 studenten. Het is de onderwijsinstelling voor middelbaar beroepsonderwijs en volwassenenonderwijs in de regio Twente.

De strategiesessies
In april, mei en juni werden er zeven bijeenkomsten gehouden om de strategie voor de komende vier jaar te onderzoeken. Met vijf externe bijeenkomsten met het bedrijfsleven en drie interne bijeenkomsten met leerlingen en leerkrachten bevroegen ze aan de hand van een aantal thema’s de aanwezigen. De strategiesessies werden vormgegeven en begeleidt door Erika Krone van BMC.

De verslaglegging
Alle input uit de bijeenkomsten hebben we op een pakkende, informatieve en beeldende manier vastgelegd in een online magazine. In dit verslag zijn het proces en de resultaten op een duidelijke manier zichtbaar gemaakt. De magazines zijn gemaakt om draagvlak en impact te creëren bij de leerlingen, leerkrachten, het bedrijfsleven en andere stakeholders. En natuurlijk om het uiteindelijke strategisch beleid vorm te geven.

Het ROC van Twente in cijfers

  • Landelijk 500.000 mbo studenten
  • 20.000 student op het ROC van Twente
  • 4% niveau 1
  • 46% niveau 2/3
  • 14.000 studenten in boltrajecten
  • 6600 economie studenten
  • 6000+ zorg en welzijn studenten
  • 5000+ techniekstudenten
  • 8% is ouder dan 27
  • ½ komen uit 3 grote steden
  • 52% gaat naar het hbo
  • Gemiddeld 93% van de mbo studenten vindt binnen 3 maanden een baan
  • 2000 medewerkers
  • 70 teams

De gezonde school
Vorige week heeft het ROC van Twente als tweede school van Nederland een ‘Gezond Schoolplein’ geopend. Hiervoor legde het ROC een sportveld en fitnessparcours aan, compleet met tafeltennis in een groene omgeving met picknicktafels. Studenten droegen de ideeën aan over hoe deze buitenruimte eruit moest zien. Als gezonde, sportliefhebbers hadden we gewild dat dit er tijdens onze schooltijd was. Mooi om te zien dat het tot stand is gekomen aan de hand van de input van de studenten. Super initiatief!

 

 

 

 

 

DEEL DIT BERICHT

Bekijk het werk dat wij deden
voor het ROC van Twente

Blijf up-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.