Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is niet alleen een manier om te zien waar jouw netwerk zich zoal mee bezighoudt, maar ook een interessante tool voor bedrijven. Samen met Studio Lakmoes ontwikkelden we, in opdracht van Sequence Zero, een infographic om inzichtelijk te maken hoe je als bedrijf het best gebruik maakt van social media.
Naast een stijlvolle weergave van de dag, zorgen de digitale magazines en verslagen die we maken met Visuele Notulen voor een extra contactmoment. Mensen komen weer extra in aanraking met het evenement, bedrijf of merk in kwestie. De bezoekers, maar ook thuisblijvers, worden herinnerd aan dat congres of die inspirerende bijeenkomst. Dankzij het slim inzetten van social media vergroot je het bereik van dit contactmoment.
De infographic is een leidraad bij het kiezen van het juiste kanaal voor jouw bedrijf. Per netwerk toont de infographic wat de optimale tijden zijn om een bericht te plaatsen, welke afbeeldingsformaten het beste werken voor welk platform en verschillende tips om het bereik te vergroten.
Waarom zou je je magazine via social media willen delen?
Nederland behoort tot de top qua social media gebruik in Europa. Het gebruik van social media neemt nog steeds toe. Het grootste platform het afgelopen jaar is Whatsapp. Facebook, YouTube en LinkedIn blijven ook nog steeds groeien. Google+ en Twitter dalen in gebruikers maar hebben nog steeds een achterban om rekening mee te houden. De visuele netwerken zoals Instagram en Pinterest groeien vooral onder jongeren.
Facebook
Met ruim 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers is Facebook, op WhatsApp na, één van de grootste social media netwerken. Van alle kanalen wordt Facebook op dagelijkse basis (7,5 miljoen) het meest gebruikt. Opvallend is dat het aantal jongeren dat Facebook gebruikt het afgelopen jaar gedaald is, terwijl ouderen het netwerk juist vaker gebruiken. Door het gigantische aantal dagelijkse gebruikers is Facebook het kanaal bij uitstek om een online magazine of verslag te delen.
Die grote getallen hebben zo zijn nadelen. Voor een gemiddelde gebruiker komen er in de ‘newsfeed’ dagelijks zo’n 1500 updates voorbij. Omdat het praktisch onmogelijk is om al deze informatie tot je te nemen, filtert Facebook berichten op relevantie. Het algoritme dat in dit filterproces de dienst uitmaakt heet Edgerank.
Facebook Edgerank
Elke statusupdate – of dat nu een tekst, link, foto of video is – krijgt een score. De score wordt berekend aan de hand van het aantal likes, comments en shares. Maar het gaat verder dan dat. Het aantal interacties in het verleden, het aantal Facebook vrienden dat op de post heeft gereageerd en tal van anderen factoren zijn ook van invloed op de score.
Zaken waar het ‘algoritme’ van houdt:
- Posts met veel comments, likes en shares
- Posts die in een korte tijd veel comments, likes genereren
- Posts met tags naar andere mensen of bedrijven erin
- Posts die refereren aan een populair (trending) onderwerp
- Links, bij voorkeur die nog niet eerder geplaatst zijn
- Posts die geliket worden door vrienden
- Post type (video, foto) waar de gebruiker vaker op liket
- Hoelang een gebruiker naar een video post kijkt
- Posts van pagina’s met compleet ingevulde profielen
- Posts van pagina’s waar de gebruiker vaker interactie mee heeft
Er zijn ook een aantal zaken waar het ‘algoritme’ minder van houdt:
- Post met ‘spam-achtige’ links
- Posts met enkel tekst
- Posts die vaak worden ‘gereport’ of die gebruikers wegklikken
- Posts die de woorden ‘like’, ‘comment’ of ‘share’ bevatten
- Promotie-achtige posts waarin de gebruiker wordt opgeroepen iets te kopen of om aan iets mee te doen
- Clickbait posts: posts met een sensationele titel, waarna je door klikt en het artikel toch niet zo relevant blijkt. Facebook pakt deze type berichten hard aan en herkent ze doordat ze weinig echte interactie hebben
Hoe zorg ik er nu voor dat mijn bericht goed scoort?
Uiteindelijk is het belangrijk om posts te produceren die relevant zijn voor je fans en doelgroep. Zorg ook dat de content actueel is en aansluit bij je organisatie. Zelf gebruiken we altijd de regel dat we zelf geen posts onder werktijd delen, die we in onze vrije tijd niet zouden liken.
TIP: Door de link van het online magazine of verslag in een Facebook post te plaatsen, verschijnt er een preview van het werk. Hierna kun je de link weghalen en je eigen boodschap toevoegen.
Twitter
Twitter is een microblog waarop je in 140 tekens een bericht met de wereld kan delen. Het dagelijkse gebruik van Twitter is het afgelopen jaar voor het eerst afgenomen. Dankzij het gebruik van hashtags koppel je een tweet aan een onderwerp en kunnen andere gebruikers je berichten daardoor gemakkelijker vinden. Een goede hashtag is kort, bondig, uniek en herkenbaar. Kies bijvoorbeeld de naam van je evenement. Zorg er wel voor dat deze niet voor andere doeleinden gebruikt wordt. Probeer de door jou gewenste hashtag van tevoren uit om te zien wat het resultaat is. Wanneer er veel resultaten opkomen, is het verstandiger om voor een andere hashtag te kiezen. Het is belangrijk om een korte hashtag te gebruiken zodat er nog genoeg karakters overblijven voor de tweet zelf.
Hoe zorg ik er voor dat mijn bericht goed scoort?
Er zijn een aantal kenmerken die succesvolle Twitter accounts delen:
- Een verhaal
Gebruikers volgen een merk of bedrijf omdat ze op de hoogte willen blijven van nieuws en ontwikkelingen. Zorg dat je als bedrijf een goed verhaal te vertellen hebt. Deel inzichten met je volgers en retweet berichten van experts. - Bereik
Veel accounts met een groot aantal volgers, volgen veelal zelf ook veel mensen. Volg bedrijven die relevant zijn en die dezelfde doelgroep delen. - Engagement
Door – hoe cliché het ook klinkt – jezelf te zijn creëer je betrokkenheid met je volgers. Authenticiteit is key. Tweet in dezelfde tone of voice die ook binnen de organisatie vanzelfsprekend is. Op die manier maak je de transitie van zakelijk naar benaderbaar.
Zorg er voor dat je authentiek, snel, uniek en betrokken bent. Een vleugje humor wordt daarnaast ook erg gewaardeerd.
Tip: Je kunt de link van het online magazine direct in een tweet plaatsen. Door een hashtag (#) voor het onderwerp te plaatsen, geef je direct het onderwerp van de tweet aan en kunnen bezoekers het magazine en andere gerelateerde informatie terugvinden. Breng je bezoekers op de hoogte van het gebruik van deze hashtag.
Tot slot
De infographic is de leidraad van dit artikel, maar per bedrijf en doelgroep zijn er nog veel verschillen. Dit artikel heeft vooral als doel om aan te zetten tot nadenken over wat voor jouw bedrijf werkt en wat niet en met welke zaken je rekening moet houden. Er bestaat geen algemene succesformule. Uiteindelijk draait het om de inhoud. Je kunt een bericht de ideale lengte geven en op het perfecte moment posten, maar als de content niet aanspreekt zal het ondanks alles weinig doen.
DEEL DIT BERICHT
Blijf up-to-date
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.