Hoe maak ik effectief gebruik van social media?

social media

Een veelgehoorde vraag van onze klanten: hoe breng je een online magazine het beste onder de aandacht? In ons laatste blog gaven we tips & tricks om social media op de meest effectieve manier in te zetten bij het delen van een online magazine. Wij gingen toen specifiek in op Facebook en Twitter, maar er zijn natuurlijk meer populaire kanalen. Vandaag verkennen we de mogelijkheden van LinkedIn en Google+.

LinkedIn
LinkedIn is het grootste zakelijke digitale platform ter wereld. Het is het perfecte kanaal om in contact te komen met klanten, prospects en andere bedrijven. Nederland telt bijna 4 miljoen leden waarvan 400.000 dagelijkse gebruikers. Dit is een stijging van 33% ten opzichte van 2014, toen er dagelijks nog 300.000 mensen gebruik maakten van LinkedIn. De gemiddelde leeftijd ligt op LinkedIn hoger dan op de andere netwerken. De grootste groep gebruikers is tussen de 35 en 54 jaar.

Onderzoek van LinkedIn wijst uit dat meer dan 90% procent van de gebruikers die actief content consumeren, dit doen om (professioneel) relevante informatie te verzamelen. Dit is een stuk hoger dan het aandeel van Twitter (29%) of Facebook (27%).

stijging-dagelijks-linkedin-gebruikers-3

Bedrijfspagina
Vanwege de gigantische grootte van het zakelijke netwerk, is het belangrijk om als bedrijf actief te zijn op LinkedIn. Een bedrijfspagina is de thuisbasis van je bedrijf, het kanaal om nieuws met je zakelijke volgers te delen en relaties aan te gaan. Bedrijfspagina’s worden beter gevonden in zoekmachines door de teksten te optimaliseren, bedrijfsinformatie zo compleet mogelijk in te vullen, regelmatig updates van hoge kwaliteit te delen (meerdere keren per week, en niet vaker!) en het aantal volgers uit te breiden.

Showcase pagina
Showcase pagina’s zijn speciale pagina’s onder een bedrijfspagina die een specifiek aspect, merk of product van een bedrijf vertegenwoordigen. Via deze pagina kunnen bedrijven een eigen boodschap met een specifieke boodschap delen. Net zoals bij een bedrijfspagina, kunnen geïnteresseerden deze pagina volgen.

Je kunt een showcase pagina aanmaken voor een evenement van je bedrijf. Je verspreidt de pagina onder een specifieke doelgroep en laat hier de content op aansluiten. Denk hierbij aan aankondigingen, achtergrondinformatie over het evenement en de sprekers, nieuws en acties. Als het evenement afgelopen is, kun je hier foto’s of een Visuele Notulen delen.

LinkedIn groep aan een showcasepagina koppelen
Interessante mogelijkheid: koppel een groep aan een showcasepagina. Als je een evenement organiseert waarbij veel informatie wordt gedeeld en er tussen de deelnemers wordt gediscussieerd, is een groep dé manier om dit te faciliteren. Deelnemers kunnen hier zelf informatie plaatsen en er is ruimte om met elkaar in contact te komen en verder te discussiëren.

Bedrijfsupdates
Vanuit de bedrijfs- of showcasepagina deel je updates zoals nieuws, promoties, relevante artikelen, SlideShare-presentaties en video’s. Volgers van de bedrijfs- of showcasepagina krijgen deze updates ook in het nieuwsoverzicht te zien. LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om gericht bedrijfsupdates te plaatsen en te segmenteren op basis van gegevens van volgers.

TIP: Het delen van een online magazine of verslag werkt bij LinkedIn hetzelfde als bij Facebook. Door de link in een bericht te plaatsen verschijnt er een preview, waarna je de link kunt verwijderen. Dit oogt netter.

Gesponsorde updates
Met gesponsorde updates kunnen bedrijven en organisaties hun bekendheid vergroten en leads genereren. Na het plaatsen van een bericht via een pagina of merk, heb je de keuze om deze update te sponsoren. De updates worden dan weergeven in de nieuwsfeed van gebruikers die overeenkomen met de vooraf ingestelde targetcriteria. De updates worden zowel aan volgers van de bedrijfspagina als aan andere gebruikers binnen de doelgroep getoond.

Persoonlijk profiel
LinkedIn heeft de interessante optie om visuele content toe te voegen aan je persoonlijke profiel. Met behulp van LinkedIn portfolio voeg je video’s, presentaties (Slideshare, Powerpoint), afbeeldingen, PDF’s en allerlei andere bestanden toe. Zelf plaatsen wij hier regelmatig de online magazines die we voor onze klanten maken. Je bladert gemakkelijk door het magazine door er op te klikken.

linkedin

Volgers opbouwen op je LinkedIn bedrijfs- of showcasepagina
Je kunt nog zulke interessante updates delen, als je bedrijfs- of showcasepagina weinig volgers heeft is je bereik minimaal. Een aantal manieren om het aantal volgers op je bedrijfs- of showcasepagina te vergroten:

  • Vraag klanten, bezoekers en geïnteresseerden om de pagina te volgen
  • Plaats vanuit je eigen profiel berichten met de link van de showcasepagina
  • Zet de link van de showcasepagina op je eigen profiel
  • Zet een link naar de showcasepagina in je e-mail handtekening
  • Benoem de showcasepagina in mailings
  • Deel de showcasepagina via andere social media kanalen
  • Voeg een link naar de showcase pagina toe op de eigen website
  • Zet de link van de showcase pagina op visitekaartjes
  • Gebruik gesponsorde updates. Met deze advertenties zien ook personen die de pagina niet volgen de updates.

Google+
Iedereen kent Google, maar niet iedereen kent Google+. Het sociale netwerk van de zoekgigant lijkt aan de buitenkant enkel een social netwerk, maar het biedt veel meer dan dat. De vergaande integratie met andere Google onderdelen en SEO voordelen maken het meer dan alleen een netwerk tool. De berichten die je als bedrijf op je Stream (vergelijkbaar met de Timeline van Facebook) plaatst, worden gelijk opgenomen in de zoekresultaten van Google. (Zie afbeelding) Een voorbeeld: Als je een magazine deelt en relevante informatie toevoegt (zoals de naam evenement, locatie, partners), dan is de kans groot dat iemand die binnen Google op één van deze termen zoekt, op jouw bericht uitkomt.

Nederland telt 1,3 miljoen dagelijkse Google+ gebruikers. 3,9 miljoen Nederlanders hebben een account. Dit is een stijging van 30% ten opzichte van het jaar ervoor. Een Google+ pagina bestaat uit de Stream, foto’s en Hangouts. Het gerucht gaat dat Google het komende jaar de verschillende onderdelen van Google+ wil loskoppelen. Dit betekent dat de Stream, foto’s en Hangouts drie losse onderdelen worden.

Berichten op Stream
Deze tips zorgen voor effectievere berichten:

  • Zorg voor een +1 button op je website. Dit is vergelijkbaar met de Like button van Facebook. Personen kunnen zo je website of een blog bericht aanraden.
  • Volg relevante personen of bedrijven. Interactie is belangrijk. Ga de discussie aan met andere personen en +1 berichten.
  • Deel je Google+ pagina via je andere social media kanalen.
  • Vraag klanten, bekenden en geïnteresseerden om je Google+ pagina te volgen.
  • Gebruik hashtags om het onderwerp van je bericht te verduidelijken. Gebruik ze echter niet teveel, want dat kan schreeuwerig overkomen. Correct gebruik van hashtags zorgt ervoor dat een bericht vaker gevonden wordt binnen de Google zoekopdrachten. Daarnaast geeft Google zelf ook al onderwerpen aan berichten.
  • Taggen (@) Door bedrijven of personen te taggen, vergroot je je bereik. Wanneer je een @ voor de naam van het bedrijf of de persoon plaatst, verschijnt het account (mits deze persoon of bedrijf een account heeft) automatisch.

TIP: Het delen van een online magazine of verslag werkt bij Google+ hetzelfde als bij Facebook. Door de link in een bericht te plaatsen verschijnt, er een preview, waarna je de link kunt verwijderen. Dit oogt netter.

Kringen
Om de juiste berichten met de juiste mensen te delen, heeft Google+ Kringen. Dankzij Kringen is het mogelijk om de communicatie naar doelgroepen te segmenteren. Hiermee haal je het uiterste uit je communicatie-inspanningen. Je kunt bijvoorbeeld Kringen aanmaken voor medewerkers, specifieke bedrijven, leveranciers of voor een evenement dat je organiseert.

Foto’s
Je kunt ook foto’s toevoegen aan je Google+ bedrijfspagina. Een interessante bijkomstigheid is dat de foto’s verschijnen naast de bedrijfsinformatie in de Google zoekmachine.

googleplus

Hangouts
Hangouts On Air maakt het mogelijk om live vanaf je computer een uitzending te streamen met de rest van de wereld. Via je Google+ bedrijfspagina, YouTube kanaal of website kunnen bezoekers de uitzending volgen. De uitzending verschijnt naderhand direct op Google+ en YouTube, zodat je ‘m op je gemakje kunt terugkijken. Vooral voor evenementen is dit een handige tool. Stream bijvoorbeeld de openings-speech van een conferentie of een paneldiscussie zodat de bezoekers thuis ook mee kunnen discussiëren.

Tot slot…
Net zoals in de vorige blog is aangestipt is er geen algemene succesformule om te scoren met social media. Dit artikel probeert een aantal handvaten te bieden om te starten en het maximale uit je social media inspanningen te halen. LinkedIn en Google+ zijn beiden netwerken met een grote achterban en hun eigen kenmerken. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en stem je activiteiten hierop af. Het is effectiever je aandacht te focussen op het kanaal waar 70% van je doelgroep zich bevindt dan om zomaar ‘iets’ te doen op alle social media netwerken.

De infographic: “optimaal resultaat met social media”
Samen met Studio Lakmoes ontwikkelden we, in opdracht van Sequence Zero, een infographic om inzichtelijk te maken hoe je als bedrijf het best gebruik maakt van social media.

infographic_socialmedia_visuelenotulen

Bronnen
Marketingfacts.nl
Newcom.nl
LinkedIn
Google+

DEEL DIT BERICHT

Blijf up-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.

[x_subscribe form=”289″]