Optimaal resultaat met Instagram en Pinterest

dura vermeer

Dit is alweer de derde blog in het drieluik over hoe je social media op de beste manier inzet om maximale exposure uit (online) magazines, illustraties, foto’s en andere producten te halen. Deze keer draait het om de snelgroeiende kanalen Instagram en Pinterest. De kanalen verschillen van andere social media platforms doordat ze een specifieke doelgroep bereiken en de focus op beeld ligt. Benieuwd naar onze vorige blogs over de beste inzet van social media? Lees ze hier en hier.

Instagram
Instagram werd in 2010 gelanceerd door Kevin Systrom and Mike Krieger. Het platform draait om visuele content in de vorm van foto’s en video’s. In 2012 werd Instagram voor maar liefst 1 miljard dollar gekocht door Facebook.

Vandaag de dag gebruiken 3,2 miljoen Nederlanders Instagram, waarvan 1,5 miljoen van hen dagelijks door hun feed scrollen. In 2016 maakten 992.000 Nederlanders gebruik van Instagram, een groei van 50%. Het aandeel vrouwelijke gebruikers is met 58% iets groter dan het mannelijke aandeel.

Instagram is vooral populair onder jongeren. 66% van alle Nederlandse jongeren van tussen de 15 tot en met 19 jaar gebruikt Instagram. In de leeftijd van 20 tot en met 39 is dit 36%. De grootste groei vindt dan ook in deze leeftijdsklasse plaats.

Wanneer je 1000 volgers hebt, levert een gemiddelde foto 37 interacties in de vorm van comments of likes op. Video’s lopen met gemiddeld 24 interacties per 1000 volgers iets achter. De verwachting is dat Instagram binnen twee jaar groter is dan Twitter.

Meer volgers en effectieve inzet
Wanneer je net met Instagram begint, draait het vooral om het krijgen van meer volgers. Als je die eenmaal hebt, is meer interactie het volgende streven. Hulpmiddelen voor meer volgers en meer interactie zijn:

  • Hashtags
    Hashtags maken het zoeken en vinden op Instagram gemakkelijker en dragen bij aan het succes van een post. Er lijkt een sterke samenhang te zijn tussen het aantal hashtags en de effectiviteit van een foto of video. Het meest efficiënte aantal hashtags is: 5. Het gemiddelde aantal interacties ligt hier op 21. Boven de vijf hashtags keldert het aantal. Dit alles gaat uit van accounts met meer dan 1000 volgers. Bedrijven met minder volgers pieken rond 11 hashtags.
  • Taggen
    Plaats je een foto met andere Instagram-leden? Voeg ze toe door een tag.
  • Instagram feed/button
    Breng jouw Instagram feed ook op andere social media kanalen of op jouw website onder de aandacht.
  • Aantrekkelijke content
    Het allerbelangrijkste: presenteer jouw producten of magazines op een zo aantrekkelijk mogelijke manier. Consistentie in stijl en beelden is hierbij belangrijk. Sommige accounts hebben deze consistentie en aantrekkelijke weergave tot een kunst verheven. Bekijk het account van @nikelab bijvoorbeeld eens ter inspiratie. Welke presentatie past bij jouw bedrijf en jouw producten? Bedenk voordat je aan Instagram begint wat je met jouw account wil uitstralen.

Nieuwe functies
Instagram heeft het afgelopen jaar een hoop nieuwe functies gelanceerd, waaronder Instagram Live. Een feature waarmee je livevideo’s kan maken en zorgt voor interactie met volgers. Ook kun je nu een bedrijfsprofiel aanmaken, waardoor je nog makkelijker de performance van je posts kunt monitoren. Ook geeft een bedrijfsprofiel je de mogelijkheid om posts eenvoudig te promoten. En je kunt een contactbutton aan je profiel toevoegen.

Instaprimetime
Wat is het beste moment om een foto of video op Instagram te plaatsen? Volgens onderzoek is er weinig verschil tussen de effectiviteit van het plaatsen van foto’s op werkdagen, na werktijd of in het weekend. Doordeweeks geplaatste foto’s zijn maar 6% effectiever dan die na werktijd. Video’s zijn na de klok van 5 echter wel een stuk effectiever. Mogelijk heeft dit te maken met de audio die je achter je bureau niet zo snel afspeelt.

Benieuwd naar het beste tijdstip voor jouw organisatie om een foto of video te plaatsen? Gebruik dan: http://iconosquare.com/ De analytics software voor Instagram laat onder andere zien wat de piekmomenten zijn.

Effectieve filters
Instagram biedt een aantal filters om je foto’s een specifieke sfeert mee te geven. De meest gebruikte ingebouwde Instagram filters zijn Lo-fi en X-pro II, maar de meeste mensen kiezen voor de normal of #nofilter optie. De filter die het meest interactie genereerd is Mayfair, gevolgd door normal en Inkwell.

filtera

Mayfair heeft gemiddeld 23.044 interacties per 1000 gebruikers. Normal heeft er 18.009 en Inkwell volgt met 16.407 interacties.

Let op: normal wil niet direct zeggen dat de foto onbewerkt is of dat er geen filter overheen zit. Foto’s die je eerst in een andere app bewerkt en vervolgens op Instagram zet, vallen onder de noemer normal.

Mockup
Helaas is het niet mogelijk om een online magazine of verslag met een link direct op Instagram te zetten. Zelf gebruiken we regelmatig mockups om (online) magazines op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren.

instagram

Een mockup is een afbeelding waar een computer-, laptop-, smartphone, boek of magazine staat afgebeeld in een bepaalde setting. Het is mogelijk om zelf te bepalen wat er op het scherm of in het magazine getoond wordt. Voor een fotorealistische weergave blijft hierbij het perspectief intact en worden alle effecten zoals een schaduw of glinstering automatisch overgenomen.

Kijk hier voor een verzameling gratis mockups in allerlei soorten en maten.

Tot slot…
Het aantal gebruikers van Instagram is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Vooral jongeren gebruiken het kanaal. Het plaatsen van aantrekkelijke beelden, het gebruik van hashtags, taggen en het refereren naar je Instagram feed via andere kanalen zorgt voor meer volgers en meer interactie. Met een mockup heb je de mogelijkheid om een (online) magazine op een aantrekkelijke manier te presenteren. Heb je een jonge doelgroep en wil je een (online) magazine, illustratie of foto bij ze onder de aandacht brengen, dan is het Instagram het kanaal.

Pinterest
Pinterest is, net als Instagram, een visueel platform. Gebruikers creëren hun eigen prikborden, waar ze van over het hele web afbeeldingen (en video’s) op plaatsen.
Dit plaatsen heet in Pinterest-taal ‘pinnen’. De prikborden zijn in principe openbaar, maar je kunt ze ook verbergen en voor jezelf houden. Andere gebruikers kunnen jouw pins liken, er op reageren of ze op hun eigen prikbord delen. Dit laatste wordt ‘repinnen’ genoemd. Pinterest is het perfecte kanaal om inspiratie op te doen.

Nederland telt 2,4 miljoen gebruikers, waarvan 381.000 dagelijkse gebruikers. Pinterest doet het vooral goed in de leeftijdscategorie 20 tot en met 39. Kenmerkend is dat meerderheid van de gebruikers vrouw is.

Meer exposure met Pinterest
Pinterest is ideaal om meer verkeer naar je website te trekken, zo blijkt uit onderzoek. In tegenstelling tot de andere netwerken, klikken Pinterest gebruikers veel sneller door naar websites van bedrijven. Wanneer je als bedrijf een beeld pint dat veel ge-repind wordt, gaat het beeld viraal. Het voordeel van Pinterest is dat het beeld zijn eigen originele bron behoudt en pinners altijd terug kunnen vinden waar het beeld oorspronkelijk vandaan komt.

Tips voor meer volgers

  • Hashtags (#)
    Net zoals Facebook, Instagram en Twitter, gebruik je op Pinterest hashtags. In de beschrijving van pins zijn deze klikbaar. Klik je hierop, dan zie je alle gerelateerde pins in één overzicht. Pins zijn niet hoofdlettergevoelig. Zoek je bijvoorbeeld op #VisueleNotulen, dan vind je pins van #VisueleNotulen, #visuelenotulen en visuelenotulen.
  • ‘Pin it’ button
    Door een ‘pin it’ button op een website, blog of bij een publicatie te plaatsen, maak je het mensen gemakkelijker om deze op Pinterest te delen.
  • Pinterest follow icoon
    Een Pinterest follow button op je website laat bezoekers zien dat je actief bent op Pinterest.
  • Tag andere pinners
    Door een @ voor iemands naam te zetten, tag je iemand in een beschrijving. Deze persoon krijg hier een melding van.
  • Email handtekening
    Zet een link naar jouw Pinterest pagina in je e-mail handtekening.
  • Post op populaire tijden
    Volgens onderzoek is zaterdag tussen 8 en 11 ’s ochtends de beste dag en tijd om content te plaatsen. Doordeweeks doet tussen 2 en 4 ’s middags en ’s avonds tussen 8 en 1 het het beste.

Visuele Notulen delen?
Via de share button op Issuu deel je een publicatie direct op Pinterest. Zodra je op de share-knop klikt, verschijnt het Pinterest-icoontje. Op Pinterest is het helaas niet mogelijk om door een publicatie te bladeren. Daarentegen komen geïnteresseerden wel op je eigen website uit. Wil je meer laten zien? Maak dan gebruik van mockups. (Zie Instagram).

VisueleNotulen-Pinterest

Tot slot…
Net zoals Instagram groeit het aantal gebruikers van Pinterest hard. Het voordeel van Pinterest is dat het delen van een afbeelding, video of publicatie veel verkeer naar je website kan opleveren. Houdt er rekening mee dat je met Pinterest een vrouwelijke doelgroep bereikt.

Bronnen
Newcom
Frankwatching
Hubspot
Marketingfacts
The Atlantic

DEEL DIT BERICHT

Blijf up-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, recente opdrachten en de beste tips voor uw evenement.

[x_subscribe form=”289″]